pirnten printen
Älska dina rester!, Bra och billig mat, Frukost, Glutenfritt, Grönsaker, Ingen kategori, Laktosfritt, LCHF, Lunch, Paleo, Recept, Såser och dipper, Tillbehör, Vegan, Vegetariskt
Lämna en kommentar

Godaste svamppastejen!

Godaste svamppastejen

Jag tycker om att ta en macka då och då. Hittills haft jag tyvärr haft svårt att hitta ett bra pålägg som står upp för mina högt ställda påläggs-krav. Det ska vara riktigt gott att sätta tänderna i (naturligtvis!), det ska inte komma från en (köpt) förpackning, helst vara vegan och naturligtvis också med pyttelite kolhydrater. En svår kombination. Men utmaningarna är till för att antas! Detta är ett av de recept jag skapat hittills. En riktigt god svamppastej!För det här receptet har jag kombinerat både färsk och torkad svamp för att få så mycket umamismak som möjligt. Jag la även lite kelp (havstång) och tamari för att få till en riktigt rik smak. Resultatet blev en smakrik paté lämplig för en god macka, kex eller som fyllning till pannkaka/omelett. You name it.

Och vet du vad det bästa är? Om du skulle råka tröttna på pastejen (jo, det kan hända den bästa med litet hushåll) finns det åtminstone 2 alternativ; Mixa pastejen väl med ett lämplig mjölkval (cashew, pistage, mandel etc…) och värm upp i en gryta. På så sätt får du en mycket enkel och god soppa. Slurp!
Ett annat alternativ är att mixa hela pastejen mjuk, bre ut den på en bakplåt och låta den torka på en låg temperatur i ugnen. När det är klart, har du underbara svampkex istället. Mums!

Låt oss sätta igång!

Svamppastej
Blir till en sats på cirka 3 dl. Förvara pastejen i en lufttät behållare upp till 3-4 dagar i kylskåpet.

Ingredienser
100 gram råa cashewnötter + kallt blötläggningsvatten
250 gram bruna skogschampinjoner
10 gram torkad KarlJohans svamp + kokande blötläggningsvatten
1 stor gul lök
1,5 msk lukt och smakfri kokosolja + 1 msk för senare
En liten nypa mald Kelp
En liten skvätt Tamari
(Maldon)salt och peppar
4-6 tsk av blötläggningsvatten från den torkade svampen
En näve kruspersilja

Hur gör jag?
1. Blötlägg cashewnötterna i kallt vatten 4-8 timmar. Spola av nötterna när det är dags att börja laga pastejen. Sila bort blötläggningsvattnet.
2. Häll kokande vatten på den torkade KarlJohans-svampen i en liten kopp. Låt det dra i cirka 30 minuter.
3. Finhacka de färska champinjonerna och lök.
4. Stek de färska champinjonerna i en torr stekpanna i 5 minuter, detta för att bli av med allt vatten som gömmer sig inuti svampen.
5. Tillsätt 1,5 msk kokosolja och häll ner den hackade lök i stekpanna. Stek på svag värme tills allt är mjukt.
6. Hacka den blötlagda KarlJohans-svampen och häll ner i stekpannan tillsammans med de andra grönsakerna. Kasta inte blötläggningsvattnet från svampen!
7. Krydda väl med en rejäl nypa salt och peppar och rör om väl.
8. Tillsätt 4 tsk av blötläggningsvattnet från KarlJohans-svampen till din mixer. Var noga med att lämna bottensatsen, där finns det alltid en hel del ”skogsgrums” som gömmer sig som du inte vill ha i din maträtt.
9. Häll ner hälften av den stekta svampblandingen, 1 msk kokosolja och alla blötlagda cashewnötter i mixern. Blanda tills du har en jämn pastejliknande massa. Kanske måste du skrapa ner ingredienserna från sidorna några gånger under mixningen. Lägg till extra blötläggningsvatten från den torkade svampen om det behövs.
10. Krydda väl med salt, tamari och kelp och blanda igen. Glöm inte att smaka av!
11. Häll över allt i en skål och blanda försiktigt ner den andra hälften av de stekta svamparna i massan. På detta sätt får du en god, lite grövre struktur på pastejen. Blanda också ner en näve finhackad kruspersilja för färg och smak.
Njut!

Detta recept är fritt från gluten, socker och laktos.
Det är lämpligt för veganer, paleo och LCHF kost.

Kanske vill du äta din svamppastej på ett av de här bröden; 
Två väldigt goda bröd med mindre kolhydrater (länk)
Gott bröd med blomkål och rödbetor (länk)

Godaste svamppastejen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *