pirnten printen
Frukost, Ingen kategori, Laktosfritt, Lunch, Paleo, Recept, Smoothies och andra drycker, Sockerfritt, Utan raffinerat socker, Vegan
Lämna en kommentar

Uppfriskande smoothie med vattenmelon

Uppfriskande_vattenmelon_smoothie

När sommaren kommer längtar jag alltid efter att äta riktigt röd, saftig och söt vattenmelon. Inte bara en liten bit utan massor, alltså jag menar riktigt mycket. Slurp! En varm morgon för några dagar sedan kom jag på denna uppfriskande smoothie med vattenmelon och färsk mynta.

Förmodligen visste du redan att vattenmelon innehåller mer än 90% vatten, men vet du också att den är full av antioxidanter och andra viktiga näringsämnen, inklusive riboflavin, vitamin B6, folsyra, magnesium, kalium, zink, koppar och selen plus en hel del andra nyttigheter. Det gjorde inte jag. Hur som helst, utan att gå in alltför mycket på detaljer. Vattenmelon är riktigt bra för oss att äta. Hurra!

Jag brukar äta min vattenmelon precis som den är, kanske skuren i mindre bitar om jag vill vara vara lite mer civiliserad i mitt matintag haha. En sallad med melon, fetaost, färsk mynta och kanske några salta oliver är också ett perfekt alternativ till något från grillen. Eller skär melonen i skivor och placera den kort på grillen självt. Mmmmm.

Ibland när jag blivit trött på min alltför stora melon,  skär jag den i mindre bitar och lägger den i frysen. Då kan jag göra en fräsch melon-slush eller glass när som helst. För att göra glassen mixar du frysta bananskivor, lite växtbaserad mjölk typ mandel eller cashew, lite jordnötssmör och fryst melon i mixern. Låt mixern svänga några rundor och du är redo för ett iskallt party!

Ibland freestyler jag och då kommer jag på nya godingar såsom denna smoothie. Uppfriskande och mättande. Perfekt till frukost eller när som helst på dygnet.
Låt oss sätta igång!

Uppfriskande smoothie med vattenmelon

2 personer

Ingredienser
250 gram fruktkött av vattenmelon (helst så röd så möjligt)
150 gram kokosyoghurt eller andra alternativ som du föredrar (växtbaserad eller vanlig yoghurt)
Skalet av en lime plus saften (helst Krav)
0,5 tsk malt vaniljpulver eller 2 droppar vaniljessens ((jag använder denna från Spice drops)
En näve färska myntablad
1-2 teskedar kokosolja (valfritt men ger en god krämighet och en lite mer mättande smoothie lämplig för frukost etc)

Hur gör jag?
1. Skär loss fruktköttet från vattenmelonens tjocka, gröna skal. Skär fruktköttet i mindre bitar. Rengör lime och myntan.
2. Tillsätt alla ingredienser till en mixer och låt den jobba tills du har krämig smoothie.
3. Servera i två glas och njut!

Detta recept är fritt från (vitt) socker, gluten och laktos (om du använder växtbaserad yoghurt).
Det är ett vegan-, paleo- och (liberal) LCHFvänligt recept.

Uppfriskande_vattenmelon_smoothie_closeup

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *