pirnten printen
Bra och billig mat, Kryddor, Laktosfritt, LCHF, Paleo, Recept, Såser och dipper, Smakkompisar, Tillbehör
kommentar 1

Gör din egen beroendeframkallande Za’atar!

Zaatar

Det finns några kryddor och örtblandningar som man nästan kan bli beroende av. En av mina absoluta favoriter kallas Za’atar och är en sån där beroendeframkallande sak… Det går verkligen att kombinera med nästan allt; grönsaker, kött, bönor, tjock yoghurt eller med bara bröd och olivolja. You name it!Örtblandningen äts i många länder i Mellanöstern och finns i massa 0lika varianter och recept men i princip finns det en grön och en röd Za’atar. Den röda innehåller ofta både paprika och chiliflingor. Vad de alla har gemensamt är oregano, (vild) timjan och rostade sesamfrön.
Och sumak. Har du smakat sumak förut? Det är ett rött, surt, torkat bär som du oftast hittar malt till pulver eller i flingor. I länder där det är svårt att hitta citroner utanför säsong används sumak ofta istället för att få samma sura effekt till maträtten. Sumakpulver kan till och med ersätta vinäger i ett recept! Om du får en chans att köpa dem som torkade bär, gör det! Förutom den extra dimension till din maträtt, är det verkligen vackra!

Var hittar jag Za’atar?

Du kan oftast hitta en färdigblandad variant av örtblandningen Za’atar (och sumak) i butiker med fokus på livsmedel från mellanöstern. Tyvärr upptäckte jag sist jag tänkt köpa det att de av någon anledning lagt till vitt mjöl till blandningen. Så då få man fixa till det själv och det har jag naturligtvis inte något emot!

När du väl har gjort din Za’atar, öppnar sig en ny värld i ditt kök! Strö på ugnsbakad aubergine, över stekt ägg,  i köttbullarna, blanda den med din olivolja för en dip eller dressing … Eller blanda den med vitlök och citronskal som en grillrub. Listan kan bli mycket lååång! Vara så säker, fler recept kommer med denna underbara mix.

Låt oss sätta igång!

Din egen Za’atar
Ingredienser
1 msk (vild) torkad timjan (ibland du kan hitta redan mald vilket gör att det lättare för dina armar när du ska mala allt)
1 msk torkad sumak (pulver, flakes eller hela bär)
50 gram vita, skalade sesamfrön
1/2-1 tsk torkad koriander (valfritt)
1/2 msk gott havssalt (jag föredrar alltid Maldon)
2 msk torkad oregano

Hur gör jag?
1. Rosta sesamfröna i en torr stekpanna tills de är gyllene och luktar underbart. Häll över i en skål och låt svalna något.
2. Tillsätt de torkade örterna, salt och de avsvalnade, rostade sesamfröna till en mortel. Mal allt tills du har ett grön-grått pulver. Nu är du klar och redo att möta världen med en ny smaksensation!

Njut!

Receptet är fritt från gluten, socker och laktos.
Det är vegan, paleo och LCHF-vänligt.

1 kommentarer

  1. Pingback:Veganbollar med salvia och ugnsbakad aubergine

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *