pirnten printen
Glutenfritt, Grönsaker, Ingen kategori, Laktosfritt, Nötfritt, Recept, Såser och dipper, Tillbehör, Vegan
kommentarer 2

Salt citronchutney

Salt_citronkompott

För några dagar sedan fick jag äntligen ändan ur vagnen och gjorde inlagda citroner men nu måste jag ju vänta en heeeeel månad innan de är klara. Otålig som jag är, kom jag på en mellanlösning tills jag får öppna mina fina burkar. Det blir salt citronchutney idag!

Den här chutneyn tänker jag passar mig till grytor eller andra rätter som behöver ”lite extra skjuts”, gärna i kombination med något sött som kvitten, plommon eller liknande. Den passar även som dip till ett knaprigt bröd typ indiska papadum.
Eller mixa den med olja och en god vinäger för att få till en stingslig dressing till goda blad.
Det är i vart fall ingen inställsam, söt chutney som den ofta brukar se med mango. Denna blir både kryddig, salt, lite bitter och lite söt tack vare aprikoserna. Klart god!

Den kostar minimalt med tid att göra, den enda du behöver göra är att låta den stå och samla smaker fem dagar efter du gjort den. Då smakar den optimalt.
Nu kör vi!

Salt_citronkompott_3

Salt_citronkompott_2

 

Salt citronchutney

Blir 1 (ganska liten) marmeladburk

Ingredienser
3 biologiska citroner (varav 2 (300 gram) fint tärnade och en för saften (ca 30 gram) )
3-4 tsk / 30-40 gram agavesirap
2 tsk / 10 gram gott flingsalt
1/4 tsk cayennepeppar
8-10 st gröna kardemummakapslar (eller hela kardemummafrön om det är lättare att hitta)
ca 10 st / 70 gram bruna (osvavlade) aprikoser

Hur gör jag?
1. Tvätta citronerna väl och skär två av dem i tunna skivor och sedan i små, småtärningar. Ta bort eventuella kärnor.
2. Hacka de torkade aprikoserna i ungefär lika stora bitar som citronerna.
3. Lägg de skurna citronerna och aprikoserna i en liten gryta. Tillsätt de övriga ingredienserna plus citronsaften från den sista citronen.
4. Låt allt koka upp och låt det sedan koka försiktigt i fem minuter. Smaka av, om du vill kan du tillsätta mer agave för en lite mer inställsam smak…
5. Ta en glasburk och sterilisera den och locket genom att hälla i kokande vatten. Upprepa två gånger och häll ut vattnet. Häll i den varma chutneyn och förslut burken. Sätt burken upp och ner för att skapa ett vakum. Låt burken stå mörkt i rumstemperatur i minst fem dagar innan du börjar njuta. Bevara öppnad burk i kylskåpet, den är hållbar ca 3 veckor.

Detta recept är fritt från gluten, laktos och raffinerat socker.

2 Kommentare

  1. Ingegerd Lindqvist says

    Agave? Menar du växten man odlar eller menar du agavesirap?
    Eller är det nåt man kan köpa i specialaffär?

    • Hej Ingegerd,
      Ja precis, agavesirap. Ska skriva ut det tydligare i receptet. Kanon att du frågar!
      Man hittar det numer i vanliga mataffärer tror jag och annars i hälsokostaffärer eller online. Finns olika bra kvalitéer på det precis som allt annat. Jag brukar ha både en ljus och en mörk variant hemma, båda eko men man tar vad man får tag på. Lycka till!

      Matstinna hälsningar,
      Isabel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *