pirnten printen
Bra och billig mat, Glutenfritt, Grönsaker, Laktosfritt, Middag, Nötfritt, Recept, Tillbehör, Vegan, Vegetariskt
Lämna en kommentar

Rotfrukter med fänkålsfrön och hirs

Rotfrukter_med_fänkålsfrön_och_hirs_2

Den här mycket enkla rätten har jag nog gjort 5 gånger de senaste två veckorna. Min middag (eller lunch för den delen) med rotfrukter med fänkålsfrön och hirs är så smakrik, snabblagad och fylld med godis att det egentligen inte finns någon anledning att inte prova det. Om du frågar mig alltså ;0)

Just rotsaker är ju alltid bra att ha hemma. Man vet aldrig när man just inte hinner att gå till affären eller ens har lust. Det där vardagspusslet verkar vara en stor grej för oss alla…

Tack vara att man förkokar grönsakerna någon minut innan i det här receptet, har man förkortat tillagningstiden avsevärt och middagen kan stå på bordet in no time även om man hoppat över alla fuskprodukter på vägen genom affären. Det ni, det kallar jag bra mat!

Hirs har jag lagt till men man kan lika gärna äta rätten utan det och istället lägga till god sallad, rostade frön, chutney, äpple eller vad nu huset bjuder på.
Just hirs tycker jag annars fungerar ungefär som couscous fast utan gluten.
Den är ett av våra äldsta sädesslag och var tidigare vanlig här i europa. Det är rikt på mineraler som fosfor, zink, järn och vitamin B6. Förutom de pyttesmå kornen av hirs (som tillhör gräsfamiljen) kan man även köpa hirsflingor och hirsmjöl. De två sista produkterna har en ganska uttalad smak tycker jag som ibland kan kräva lite tillvänjning.
De hela kornen däremot är snabba att koka och har en väldigt neutral smak som behöver lyftas upp på ett eller annat sätt.
Idag kör jag med min nyvunna kärlek – örtolja men det funkar lika bra med olika örtblandningar, citronsaft och en god olivolja eller varför inte en tomatsås?
Hirs blir en fin avbytare till såväl ris, couscous som pasta tycker jag. Dessutom blir den god i en sallad och fungerar bra både kall som varm.

De hela fänkålsfröna piffar upp rejält så glöm alla eventuella fördomar där rotsaker är inkluderade.
Skulle det råka bli något över passar det perfekt i en matlåda och om du är lite smart, planerar du det så att du både har lite god hemmagjord aquafaba-aioli och örtolja klar i kylskåpet. Då går det verkligen i ett huj att fixa middagen!

Rotfrukter_med_fänkålsfrön_och_hirs_4Rotfrukter_med_fänkålsfrön_och_hirs_3

Rotfrukter med fänkålsfrön och hirs

till 2-3 personer
Ingredienser
ca 1 hel / 200 gram vintermorot
ca 1/2 / 350 gram rotselleri (skalad)
2 rejäla nävar svartkål
2 tsk fänkålsfrön
Salt och peppar
——————-
Olja att steka i
Ca 2 msk vatten

Hirs (ca 75 gram per person)

Hur gör jag?
1. Skölj eventuellt och koka hirsen enligt instruktioner på paketet.
2. Sätt på en större gryta med vatten, lägg till lite salt och låt det koka upp.
3. Under tiden vattnet kokar upp, förbereder du grönsakerna. Skala rotselleri och morot och skär i stavar. Försök få dem i ungefär samma storlek.
Skär ut den hårda mittennerven på svartkålen och strimla i mindre bitar.
4. Häll ner rotselleri och morot i det kokande vattnet och koka i ca 3 minuter. Det ska fortfarande finnas ett tuggmotstånd i grönsakerna! Häll av grönsakerna i ett durkslag och låt dem rinna av.
5. Förbered en djup stekpanna med lite neutral olja och häll ner de förkokta grönsakerna i pannan. Stek dom på hög värme några minuter. Rör om då och då.
6. Tillsätt svartkål, fänkålsfrön, salt och peppar. Stek vidare ytterligare några minuter och tillsätt slutligen lite vatten för att få kålen att mjukna lite ytterligare. Klart!

Servera grönsakerna med hirs toppad med en örtolja, en god aioli och kanske lite hummus (hemgjord eller färdigköpt).

Det här receptet är naturlig fritt från gluten, laktos och nötter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *