pirnten printen
Smakkompisar
kommentarer 3

Smakkompis Tofu

Hjälp vad ett tofublock kan verka tråkigt, slappt och smaklöst! Men om man vänder på steken (hehe) inser man snart vilka otroliga möjligheter det finns med tofu. Idag tittar vi mer noggrant på tofu som är en riktig fin smakkompis men som behöver många vänner.

 

Tofu. Det tog mig lång tid innan jag faktiskt vågade närma mig tofu. Många dåliga erfarenheter bestående av sliskiga bitar utan smak hade avskräckt mig tills jag fick frågan om ersättning för scrambled eggs och började söka mig fram till en god ersättare. Tofu verkade vara svaret på mina böner. Ok. Dags att utmana mig själv. Det första försöken blev sådär men långsamt börjar jag bli riktigt god vän med tofun.

Toppen med tofu

Fördelar med tofun som är gjord av sojabönor är just att den inte smakar så mycket i sig självt vilken gör den öppen för många olika sorters smakriktningar. Man kan få till både salt och sött med den.
Den är enkel att alltid ha på lut hemma om tiden skulle bli knapp för middag.
Den är inte särskilt dyr (och då köper jag alltid biologisk).
Den är rik på protein och fattig på salt och kolhydrater. Resten av nyttigheterna överlämnar jag med varm hand åt dom som vet bättre än jag.

The boring side med tofu

Nackdelen är att sojaproduktionen i världen inte är särskilt bra generellt sett för miljön. 90 % av all soja som odlas används till djurfoder och eftersom efterfrågan hela tiden ökar skövlas mycket skogsmark vilket i sin tur hotar den biologiska mångfalden.
Soja odlas inte i Sverige men det forskas intensivt på nya proteinkällor. Ett gott och miljövänligt alternativ, som dessutom skulle kunna odlas i stor skala är sötlupin. Inte alls den som växer i din trädgård utan en ätbar sort. Tänk om den kunde komma i produktion av tofu! Inom kort kommer dessutom en tofu gjort av kikärtsmjöl här på bloggen.
Hur som, genom att ställa krav på den tofu du köper håller du koll på att sojan inte innehåller genmodiferad soja och blir producerad under justa arbetsomständigheter. Köp alltid ekologisk tofu!

Tastebud_tofu_4

Vad består tofu av?

Tofu är traditionellt gjort av sojabönor, vatten och ett vegetabiliskt löpe, ungefär som man gör ost. Beroende på mängden vatten som tillsätts skapas olika soters tofu. Det lite fastare sorten kallas ofta bomullstofu och den mjukare silkestofu. Det är verkligen två helt olika produkter!

Den fasta tofun (som också skiljer sig mycket från varandra i just fasthet) kan ätas både varm och kall och kan stekas, grillas, friteras och till och med kokas. Ofta hittar man den också marinerad eller med rökarom i block eller i redan förbereda rätter som färs fast jag föredrar alltid tofun helt utan några tillsatta smaker. Jag vill ju själv leka med maten!
Den krämiga silkestofun kan istället med fördel användas som ersättare av mjölk, grädde och ägg i maträtter och vid bakning och desserter. Du kan dessutom skära den försiktigt i små kuber och äta den rå i sallad.

Tillagning av tofu

Tofu behöver kärlek och vänner för att bli omtyckt runt matbordet.
Den fasta tofun ligger förpackad i en vatten och mår bäst av att rinna av innan tillagning. Det gör man enklast med en ren kökshandduk eller dubbelvikt hushållspapper. Lägg tofun emellan och lägg en tyngd över i ca 15 minuter. Har du bråttom, tycker jag även att det fungerar genom att trycka rejält med handen istället. Låt en handduk eller pappet suga åt sig fukten.

Nu är det dags att besluta sig om vad du vill göra med din tofu. Ska den skäras i skivor, tärningar eller kanske snarare smulas sönder?
Ska den marineras? Smaken blir mer intensiv ju längre du marinerar (dahhhh!) men även tjockleken på tofun spelar roll. Ju tjockare bit eller skivor tofu, desto längre tid behöver den för att ta smak.
Det kan också vara smart att pricka tofun med en gaffel några gånger för att försäkra dig om att marinaden kommer åt överallt. Uteslut oljan i marinaden eftersom den just hindrar marinaden att tränga in och ge smak åt tofun. Dessutom tenderar tofun att bli saggig av oljan. Pensla tofun med lite olja precis innan stekning om du vill få ett krispigare resultat.
Fina smakbärare till din marinad är tamari, citronsaft och vinäger. Kombinera dom med färska kryddor såsom finrivet lime eller citronskal, ingefära, färsk chili eller vitlök. Eller varför inte malda kryddor som curry, kanel, 5-spicesblandning eller spiskummin?

Vill du ha en krispig tofu?

Tricket är att rulla tärningarna av tofu i maizena, potatismjöl eller rismjöl efter att de fått rinna av ordentligt. Om du dessutom använt dig av något med socker i marinaden till exempel dadelsirap eller kokossocker, kommer tofun att karamelliseras under stekningen/friteringen. Se bara till att du har tillräckligt med olja i stekpannan så att det inte kan brännas vid.

Kort och gott, tofu har alla möjligheterm. Visst kan man tvista hur ofta eller om man ska äta det men jag väljer att äta det ibland. För att jag vill. Vad vill du?

Inom kort kommer det receptidéer för vad du kan göra med tofun.

Tofu är fritt från gluten, laktos och socker om du köper den naturell. Titta alltid på förpackningen for att vara säker!

Tastebud_tofu_1

 

Filed under: Smakkompisar

av

Sharing the passion for food!

3 Kommentare

  1. Petronella says

    Tack för en fin blogg! Jag skulle bara vilja anmärka på det du skriver om sojaproduktion ovan – problemet ligger ju inte hos sojan, utan i den massproduktion som krävs för att underhålla djurindustrin. Jag tycker att det är viktigt att särskilja de sakerna eftersom så många har missförstått detta, och gärna invänder mot veganism (av miljöskäl åtminstone) att ”sojaproduktion är ju också dåligt”. Men den är inte dålig om den produceras direkt till människor!

    • Hej Petronella,
      Vad roligt att du gillar bloggen!

      Sant, problemet ligger i framställningen av sojan. Inte i sojabönan självt.
      Fast all soja som produceras (även för människor) är ju inte bra producerad, varken ur miljösynpunkt eller ur människosynpunkt (arbetsförhållanden), liksom många andra produkter bör väl tilläggas… Jag är själv väldigt dubbel till sojaprodukter och vet absolut inte tillräckligt för att uttala mig varken för eller emot helhjärtat, kände mer att det var viktigt att på något sätt nämna problematiken runt det utan at gå för mycket in på detaljer. Försöker fokusera på god mat istället på bloggen :0)

      Jag brukar tänka att så länge jag ser till att köpa endast biologiska sojaprodukter drar jag mitt strå till stacken. Man får hoppas att det hjälper någonstans i slutändan…

      Tack för ditt inlägg!
      Isabel

  2. Pingback:Rosa risrullar med tamarinddip och cashew furikake - Tastecelebration

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *